Rent krasst

Vid den här tiden på året brukar jag få för mig att jag ska bli världens största trädgårdsmästare. Då jag inte har någon jordplätt att odla på är det min balkong som är det tilltänkta offret. Jag har dock aldrig varit speciellt smart vad det gäller val av växter. Som det året jag bestämde mig för att odla solroser. Det gick ju jättebra tills de blev ungefär en meter. Vår dåvarande balkong låg dessutom i skugga största delen av dagen, så det gick inte jättebra för dom där solrosorna.

I år tänkte jag att jag skulle vara lite smart och odla något som passade min balkong. Då vi nu bor i söderläge (sol hela tiden wooooho!) så tänkte jag att lite slingerkrasse, det överlever säkert. Det verkade vara en trevlig växt som går att äta, vilket är ett stort plus. Inte för att jag är sådär jätteförtjust i att käka blommor, men jag har ju en liten valp som gärna gör det. Jag la inte fröerna i vatten, vilket visade sig vara ett misstag. Jag stoppade dessutom ner dom i gammal jord som inte verkar ha funkat så bra. Efter någon vecka hade alla fröer utom två möglat. Så jag begav mig iväg och köpte lite nya frön, både slingerkrasse och smörgåskrasse. La fröna i vatten ett dygn (inte smörgåskrassen då såklart) tillsammans med några lupinfrön jag plockade vid sommarstugan förra året. De överlevande fröna från första omgången satte jag i en särskild kruka för att se om de tog skruv.

Ett litet modigt frö gjorde just det

Image

Så nu hoppas jag på att de andra också vill leva!

Smörgåskrassen verkar det gått sämre förr. Vitt fluff är inget positivt vad jag är van vid (akvarier) så jag tänker nog slänga den och sätta nytt. Om det inte visar sig att det SKA ha vit fluff på sig.

Image

..den växte i alla fall upp på två dar. Alltid nåt.

Leave a comment